A szaunázás igazi élvezet - de igazán az élvezi, aki jól is csinálja.

szaunazas szabalyzaiHelyes szaunázás szabályai:
Először egy kiadós zuhanyozással kellene kezdeni annak érdekében, hogy az esetlegesen használt mosószert (habot) alaposan leöblítsük. Ezáltal megszabadítjuk bőrünket a használt krémektől, olajoktól és így később jobban tudunk izzadni, ha a pórusok tiszták. Ezután jól szárítsuk le magunkat és keressük fel a szaunakabint. Vegyünk le minden ékszert és órát, mivel a fém erősen felmelegszik és akár égési sérüléseket is okozhat. A műanyagrészek szintén megolvadhatnak és bőrsérüléseket okozhatnak. Egy szauna egység átlagosan 10 percig tart és akár 2 vagy 3 alkalommal megismételhető. Eközben a test hőmérséklete kb. 40 °C-ra lázkor előforduló hőmérsékletre melegszik, miközben így káros anyagokat bont le a test.

felontesFelöntés:
Aki fokozni szeretné az izzadást ill. illóolajokkal szeretné feldobni a szaunázást, az felöntéssel fokozhatja a levegő páratartalmát és hőmérsékletét. Eközben vizet (esetlegesen illóolajjal együtt) öntünk egy forró kőre, ezzel a viszonylagos páratartalom kb. tíz százalékról harmincra emelkedik és ezáltal jobban izzadunk, ami azonban csak pár percig tart. Az illóolajok használata fokozza az idegrendszerre gyakorolt előnyös hatást, így a szaunázás hatása még intenzívebb.




lehutes

Lehűtés:
A finn szauna főbb jellemzői a hideg és meleg váltakozása. A szaunázás utáni jó érzés, a feszültség enyhülése, a vitalitás és frissesség érzése csak a megfelelő hideg alkalmazásával érhető el. Hűtse le testét hideg vízzel! Fontos a hűsítő vízsugár helyes iránya, ami mindig a szív felé irányuljon. Ezért kezdje a lábakkal és vezesse a vízsugarat lassan felfelé a lágyék felé. Ezután hűtse le karjait, kezdve a kézfejtől egészen a vállig. Kezdje a jobb lábbal/kézzel kívülről befelé haladva.

 

jegkutJégkút:
A jégkút használata a szauna látogatás felfrissítő része. A törtjéggel való bedörzsölés új életerőt és feszességet kölcsönöz a bőrnek, ezenkívül az enyhe hidegsokk felpezsdíti a vérkeringést is. A jéggel bedörzsölhetjük egész testünket vagy akár le is önthetjük vele, a hatás ugyanaz. A jégkút használata megelőzésként is használható meghűléses megbetegedésekkel szemben, intenzív edzés utáni izomláz esetén és síelés utáni bulizás következményeinek enyhítésére. A gleccser-hideg élmény fokozza a vérkeringést és rendkívül jó anti-aging módszer. A jégkút használata teljessé teszi a pihenésre szánt napunkat.

piheno idok

Pihenő idők:
Miután jól lehűtötte magát, törülközzön meg és élvezze a pihenő időt. Egy jó meleg takaróval takarózzon be és pihenjen fekvő helyzetben. A szaunázás után bőségesen igyon vizet vagy gyógyteát (legalább 1 litert, három szauna egység után 2 litert). Kerülje az alkohol vagy kávé fogyasztását teljesen  vagy pedig csak mértékkel fogyassza ezeket.



terhessegTerhesség:
Terhesség esetén a szaunázást általában ajánlatosnak tartják. Fontos azonban, hogy a terhes nő előtte is rendszeresen látogatta a szaunát, és hogy ismerje reakcióját a hőmérséklet ingadozásra. A szaunázásban tapasztalatlan nők, akik feltétlenül a terhesség ideje alatt szeretnének elkezdeni szaunázni, minden esetben kérjék ki orvosuk tanácsát és a terhesség első 8 hetében egyáltalán ne szaunázzanak.

 

gyerekek szaunabanGyerekek a szaunában:
A szaunázás kimondottan jót tesz a gyerekeknek. Az immunrendszert már korán erősíti, a fertőzéseknek ezért gyorsabban képesek ellenállni. További előny a higiénia, amelyet a gyerekek így már korán megtanulnak. A gyerekekre is hatást gyakoroló negatív környezeti hatásokat lazítással, kikapcsolódással oldhatjuk. A szauna nyugtató hatása által az idegesség tünetei, koncentráció nehézségek vagy alvási zavarok könnyen megszüntethetők. Ezek a tények orvosilag igazoltak. Vezető orvosok véleménye szerint semmiféle negatív hatása nincs annak, ha a gyerekek ugyanolyan hosszú ideig szaunáznak mint a felnőttek. Az egyetlen probléma (érthetően) a gyerekek magatartásából adódhat, akiknek sokszor nincs türelmük hosszabb ideig a szaunában csendben ülni.